fredag 22 juni 2007

En lååång torsdag

Dagen började väl egentligen inte så jättetidigt, min vana trogen får man väl säga. Men sedan var det fullt upp.
Det började med lite sms:ande med min gode vän Michel. Det bestämdes att jag skulle hämta honom på Landvetter vid 17 tiden.
När detta var bestämt och jag hade tvagat min kropp så bar det iväg till stora staden Kunsbacka tillsammans med min ömma moder. Det blev ett kort besök på potatiskällaren för inhandlande av färskpotatis och jordgubbar. Det blev även ett par påsar med te, allt inhandlat av kvinnan bakom disken som nog hade börjat sitt jobb alldels nyss. Det märktes på hennes sätt att vilja vara alla till lags, inte bara kunder utan även de andra i personalen. När man har arbetat på ett ställe ett tag, så faller liksom lite av glorian av, men det hade den inte hunnit göra på henne ännu.
Efter en snabb lunch på Buffé bar det av till Landvetter airport. Jag blev något sen, men å andra sidan hade inte Michels väska kommit ännu så det spelade ju ingen större roll.
För att undvika köerna genom Götet så tog jag småvägar tillbaka till KBA. När vi kom körandes sakta o stilla på vägen mellan Lindome och Ubbhult kapell, vem får jag syn på om inte min bergodalbaneåkandes arbetskamrat Peter. Han var ute och gick med sin hund.
Jag lämnade av Michel i KBA med löftet att komma tillbaka för att färdas vidare mot Fjärås och kvällsmässan. Detta med kvällsmässa är en väldigt trevlig tradition som vi har i Fjärås, det ger en chansen att få sig lite andlig spis mitt i veckan. Det kan sannerligen behövas ibland.
Efter mässan bar det av till KBA igen för att hämta upp Michel återigen. Vi tog en liten tur ut till Onsala och körde omkring innanför Presseskolan. M har en gång i tiden bebott detta område och ville se om det fortfarande höll stilen.
Vi färdades sedan till Tjolöholm. Jag lät M övningsköra litegranna på grusplanen där ute. Jag måste säga att han var rätt duktig, eller iallafall inte dålig. Det var lite svårt att backa, men det tyckte jag också i början.
När jag hade satt mig bakom ratten igen åkte vi till Fjärås, var med på aftonbönen och körde sedan hem Sandra till skogarna i Förlanda. Vi tog självklart vägen via Tostared. Jag försökte på vägen hem övertala CJ (som vi hade kidnappat) och M att följa med mig till Tyskland i September. M var inte jättesugen på att bo i husvagn och CJ kände inget behov av att köpa sprit, men jag tror jag illafall övertygade dem lite om att det hade varrit väldigt trevligt.
När vi kom tillbaka till Fjärås gick egentligen jag och M in bara för att dricka en kopp te. Vi blev kvar tills klockan var 04:30. M, jag och Fabian satt och pratade. Och jag menar verkligen pratade. Det var skönt men samtidigt väldigt utlämnande. Men det känns ändå väldigt skönt nu efteråt. Det var länge sedan som jag satt ner och pratade med någon på det här sättet.
När vi väl kom ifrån f-hemmet så störtregnade det och det gjorde det när jag vaknade idag också, men men vad gör väl det. Regnet behöver komma ner.
Inatt skall jag jobba och jag som precis har vant mig vid att vara ledig. Men det går nog snart ur mig då jag skall spendera tre nätter på jobbet i streck nu.
På måndag skall jag åka till Skåne-land för att leverera den omtalade väskan. Jag har börjat leta upp all musik jag har på skånska, detta så att jag kanske har en liten uns av möjlighet att kunna göra mig förstådd och och förstå när jag skall försöka kommunicera med skåne-lands-människorna:-) Jag saknar nu bara en inspelning med Edvard Persson... Men jag har å andra sidan Peps Persson som sjunger att han har bott vid en landsväg hela sitt liv, det kanske få duga.
Puss o Kram till er alla o trevlig midsommar!
För övrigt undrar jag bara när Kerstin skall börja blogga och fler med mig... :D Vi får alla hjälpa henne att komma på ett bra namn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså det var ni som var i källaren i natt! Det bästa namn jag hittills kommit på är "En orgeltrampares memoarer". Ska se om jag kommer i gång nästa vecka!
Vi har suttit inregnade hela dagen med sill och lax och goda vänner.Vi åt sillen o laxen och hade trevligt med vännerna eller om det var tvärtom... Ingen saknade de små grodorna!

KO

Björn sa...

Är det inte Kerstin som kommit igång månne??? Ser mycket fram emot dennes memoarer! Med glädje!

Anonym sa...

Jag kan inte hjälpa att bilen åkte bakåt, när jag ville att den skulle fram, det var ingen som sa att jag var tvungen att växla om, det trodde jag bilen fattade själv...
För övrigt kan jag tänka mig i husvagn, om det bara finns en riktigt toalett, dusch och en hästen säng, det är väl inte för stora krav...
Michel