onsdag 6 juni 2007

Eken hade blivit en centimeter större

Ännu en dag som har varit fylld av aktiviteter. Det gäller att fylla sin tid så att det inte blir några tomrum.
Det har de senaste dagarna känts som jag inte har gjort annat än att stå vid strykbrädan. Jag drabbas nog snart av strykaxel. Ni vet vad jag menar. Det är när högeraxeln helt plötsligt sitter mkt högre upp än den vänstra ( om man är högerhänt, annars tvärtom) . När det har gått riktigt långt börjar man bli mer och mer en kopia av ringaren i Notre dame.
Igår natt så strök jag hela natten kändes det som, iallafall de timmar som jag inte bytte sängkläder. Det var i och för sig självpåtaget arbete som jag gjorde för attt inte somna. Jag och Peter ( min arbetskamrat som åker jorden runt och testar bergodalbanor) tittade på Shrek, men det var inte riktigt nog för att hålla mig vaken, så jag strök.
Efter att igår ha sovit till ca 16:00 ( jag somnade vid 09:00 efter mitt morgonavsnitt av MASH), så gick jag upp, bråkade med mamma lite granna, duschade kallt pga varmvattenbrist. Jag kläddde sedan som brukligt är på mig kläder och for iväg till Fjärås för körövning.
När övningen var slut kom frågan upp vad vi skulle ha på oss när vi skulle sjunga på Tjolöholm. Kostym eller folkdräkt var svaret, lite med glimten i ögat tror jag. Jag äger ingen kostym, så det fick bli folkdräkt. Om jag kom i den vill säga. Tänka sig, det gjorde jag! Det var en milstolpe för mig och min viktnedgång måste jag säga. Jag fick i och för sig sätta i extra knappar i kjolen så att den inte skulle ramla av, men den gick på mig, det var det viktiga!
Jag fick följdaktligen stryka väl valda delar av dräkten igår kväll.
Jag gick o lade mig vid 02:00-tiden. Jag läste en stund i Marian Keys nyaste bok " Är det någon där?" för att sedan somna någon gång runt 3-snåret. Jag måste säga tt jag förstår varför Keys är drottning öve chick-lit changren( stavningen?). Jag gillar hennes böcker. Kanske inte de mest djupblodande, men mkt god underhållning.
Idag gick jag upp vid 08:00. Jag hade lovat pappa att klippa gräset, så det gjorde jag följdaktligen. Det var dagen motion kan man säga.
Vid halv elva var det att krångla på sig den välstrukna Tostaredsdräkten för färd mot Tjolöholm. Jag stannade till hos HG på vägen så att hon fick fläta mitt hår. Jag tyckte att det hörde till att ha flätor till folkdräkten och jag kan inte fläta inbakade flätor vilket är ett måste om inte mitt uppklippta hår ska ramla ner igen. Tack och lov för HG som har flinka fingrar och som är villig att hjälpa en annan stackare.
Efter hemkomst från Tjolöholm och skönsång, så gick jag och satte mig vid datorn för att sammanställa lite statistik över 11 års mätningar av vår stora ek.
Det är nämligen så att vi varje nationaldag sedan 1996 så har mina farbröder med respektive kommit hem till oss för att grilla, tippa och gissa hur stor eken är i år. Jag är ständig sekreterare och numera även statistiker när det gäller ekmätningen. I år uppgick ekens omkrets till 3,14 cm. Den hade med andra ord växt 1 cm från förra året.
Kvällen var trevlig. Det började med kubb och slutade med kaffe o kaka. Damerna förlorade kubben, antagligen för att vi fegspelade för mkt, men vad gör man? Fastrarn Kerstin och Marianne vann ekmätningen.
Ska nu dra mig mot sängen. Jag börjar bli trött ock tänkte passa på att gå och lägga mig innan jag piggnar till igen. Jag är inte van att gå upp så tidigt som idag. Imorgon sover jag nog ite längre...
Puss o Kram
  • Dagens fisktips: Svärdfisk. Underbart god att grilla. Gärna med en kall romsås till.
  • Dagens grattis: Grattis till HG som nu kan titulera sig undersköterska.

Inga kommentarer: