tisdag 26 juni 2007

Det er dejligt

Dagen igår började vid 08:30 tiden. Ni som troget följer min blogg vet att det inte var planerad uppgång vid denna tiden, utan snarare en timma senare. Hårborttagning och frukost fick vänta till ett annat tillfäll. Det fick bara bli en något kylslagen dusch.
Jag anlände till CJ 09:08, bara 8 minuter försenad, jag måste säga att jag var rätt imponerad av mig själv. Min ömma moder körde ner mig, vi skulle ju ta någon av CJ-föräldrarnas bilar var ju tanken, men inte fallet. Det blev till att omgruppera, packa in den omtalade väskan, köra hem mor och efter det bar det iväg söderut. Nästan 45 minuter senare än beräknat, men vad gjorde det i det stora hela. Vi hade ju ingen tid att passa.
Efter ett stopp på Shell i Fbg så var vi framme hos Björn. Vi entrade lägenheten, hälsade på hans mamma lämnade väskan och andades ut. Den hade inte sprängts, så nu har jag gått över till att tro att den innehåller antingen hemliga substanser av något slag eller hemliga ritningar över något som det inte borde finnas hemliga ritningar av. Vi fick aldrig se innehållet...
Vi bestämde oss efter mitt förslag att ta med sig bilen över till det lilla landet i väster. För er som undrar så kostar det 380 kr med scandlines tur-o-retur. Ett överkomligt pris tycker jag nog ändå. Vi var ju tre som delade på det, eller iallafall kommer att dela på det.
När vi kommit iland styrde vi kosan söderut, längs med strandvejen. Det är väldigt fint längs med den vägen. Vi hittade till och med den gamle strandvejen och den var faktiskt ännu finare. När vi kommit nästan 2/3 väg till Köpenhamn, så vände vi. Vi hittade ett jättemysigt ställe som hette "café Rosenhuset" där vi stannade och åt lunch. För min del blev det en helt klar godkänd chili con carne. Vi färdades sedan vidare norrut. Under tiden som vi hade åkt bort ifrån Helsingör, så hade vi sett en skylt mot en gårdsbutik, så nu när vi var på väg tillbaka så passade vi på att gå in. Det var ett jättemysigt ställe (www.aarstiderne.com ) där de sålde biodynamiskt odlade och framtagna varor. Efter tips ifrån den mkt duktiga expediten, så köpte vi lite vin samt lite te och congac för min del. Det enda problemet var att de inte tog våra svenska betalkort, men vi fick åkt iväg och slutligen trixat oss fram till en bankomat, tagit ut pengar och åkt tillbaka och betalat våra varor.
Vi färdades sedan vidare norrut i regnet. Vi tog oss till en Quickly super för inhandling av lite mer dryck av varierande slag samt lite ost. Pojkarna köpte dessutom vinglas, mkt billigt. Ibland får man åka till Danmark för att göra ett klipp.
Efter dessa inköp åkte vi tillbaka till färja. Vi kom på nästan med en gång vilket jag måste säga var rätt skönt i och med att jag började bli hungrig och vi hade bestämt att vi skulle äta på den svenska sidan av vattnet. På båten provade vi parfymer till höger och vänster, så vi stank som parfymerier alla tre när vi satte oss i bilen igen.
Vi fick slutligen tag i lite mat. Det blev Kina-mat istället för den thai-mat som vi hade siktat in oss på från början, men vad gör det. Maten smakade bra och det biodynamiskt odlade och framställda rosévinet som avnjöts till smakade även det som det skulle.
Resten av kvällen spenderades på Björns balkong. Vattenpipan var själklart igång, en njutning måste jag säga. Jag som inte röker i vanliga fall måste säga att vattenpipan verkligen fyller sin plats bland det som gör livet värt att leva.
Vi drog oss hemåt när klockan började närma sig halv tolv. Christian körde och jag satt brevid. Vi var hemma när klockan började närma sig 02.
Ikväll är det åter dags att bege sig till arbetet och vardagen. Jag skall nu gå och lägga lite fisksoppa i låda, så att jag har någonting att äta i när hungern börjar gnaga inatt. Efter det skall jag följa med och hämta min bil i Fjärås, CJ var ju tvungen att komma hem på något sätt efter att han hade kört mig och då var det enklast om han körde min bil.
Tack Björn och Christian för en mkt trevlig måndag. Vi får göra det igen!
Puss o Kram till er alla!
För övrigt tycker jag att det är roligt att K har börjat blogga!

4 kommentarer:

cm sa...

Ni måste haft jätteroligt, låter som det iaf! :) Och ni berättar samma sak i era bloggar så ni talar alldeles säkert sanning.
Det är dejligt!

Agneta sa...

Men hallå!
Jag har ju också startat en blogg! Men jag måste veta din e-post adress för att kunna bjuda in dej till den! Så skriv den i nästa inlägg, snääääääälla!

Snedseglaren sa...

Man kan ju inte rosta till för mkt!!!

Jessica sa...

Till Agneta! Jag ger min adress till din kära mor, eller till dig nästa gång vi träffas.